سئو رایگان برای موتورهای جستجو

ابزارهای رایگان سئو: معرفی و شرح کاربرد ابزارهای رایگان برای سئو سایت

یکی از ساده‌ترین ابزارهایی که می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی در آموزش سئو و تولید محتوا رایگان از آن استفاده کنید، ابزار SEMRUSH است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانید url سایت خود را وارد کنید و بهترین پیشنهادات را به دست آورید. در فرآیند بهینه‌سازی محتواهای سایت برای موتور جستجو، تولید محتوای باکیفیت و مرتبط اهمیت ویژه‌ای دارد. محتوای تولید شده می‌تواند شامل متن، تصویر، ویدیو و سایر انواع محتوا باشد که به طور مستقیم با موضوعات مرتبط با کسب و کار شما در ارتباط است. به عبارتی، کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که کاربران آن‌ها را در نوار گوگل جستوجو می‌ کند.

Crawler یا خزنده‌‌های گوگل ربات‌هایی هستند که در سایت وارد شده و اطلاعات آن را استخراج می‌کنند. به طور کلی این خزنده‌ها در هر نوبت مقدار مشخصی از اطلاعات سایت را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند (کراول باجت). پس سرعت کم سایت نه تنها رتبه شما را در گوگل متزلزل می‌کند؛ بلکه می‌تواند کاربران شما را نیز کاهش دهد. با روی کار آمدن چنین الگوریتم‌هایی، تولید محتوا و سئو اهمیت و دقت بیشتری را می‌طلبد. در ادامه آموزش سئو مقدتاتی تا پیشرفته توضیحاتی را برای انتشار یک محتوا باکیفیت و سئو شده بر اساس الگوریتم‌های گوگل بیان می‌کنیم.

هدف اصلی از انجام سئو در وردپرس، افزایش میزان دیده شدن صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و در نهایت جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به سمت سایت است. پس از مراحل قبلی سئو داخلی، نوبت به تدوین استراتژی محتوایی بر اساس کلمات کلیدی هدف می‌رسد. در این مرحله باید برنامه‌ریزی کرد که چه محتواهایی تولید شود تا به طور اختصاصی کلمات کلیدی مورد نظر را پوشش دهد. همچنین محتوای تولید شده باید با استراتژی لینک‌سازی داخلی سایت هم‌خوانی داشته باشد تا کلمات کلیدی به درستی مورد استفاده قرار گیرند. تدوین استراتژی محتوایی، نقش مهمی در موفقیت سئو دارد زیرا محتوا را بر اساس نیاز کاربر و کلمات کلیدی هدف شکل می‌دهد.

این موضوع برای متخصصان سئو، طراحان سایت، صاحبان کسب و کار‌ها، تولید کنندگان محتوا و هر فردی که در زمینه گوگل و سایت فعالیت می‌کند، ضرورت دارد و باید اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورند. در ادامه، انواع کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که از لحاظ هدف کاربر و طول کلمه، این کلیدواژه‌ها چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و بهتر است که از کدام یک استفاده کنید. آیا می‌خواهید از رقبای خود اطلاعات داشته باشید و برای استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادهایی دریافت کنید؟ Ubersuggest یک ابزار رایگان تحلیل SEO است که چنین قابلیتی را برایتان فراهم می‌کند. این ابزار امکانات زیادی دارد که معمولا تنها در ابزارهای پولی سئو پیدا می‌شوند، اما Ubersuggest کاملا رایگان است. برای استفاده از این ابزار کافی است یک کلمه کلیدی را که می‌خواهید برای آن رتبه بگیرید (یا سایت رقیبی که می‌خواهید رتبه‌تان بالاتر از آن باشد)، در کادر مربوطه وارد آن کنید. گوگل لایت هاوس (Google Light House) یک ابزار رایگان تحلیل SEO است که برای بهینه‌سازی عملکرد سایت کاربران ساخته شده است.

همچنین ابزارهای قدرتمند تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs به شما کمک می‌کند تا کلمات و فرازهای جدید مرتبط با حوزه کسب و کارتان را شناسایی کنید. این ابزار می‌تواند بیش از 200 عامل سئو را از جمله متادسکریپشن، سرعت بارگذاری و مشکلات محتوای تکراری را بررسی کند. ابزار Screaming Frog با امکان نصب بر روی ویندوز و مک، انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به سئوکاران حرفه‌ای و مبتدی کمک می‌کند تا بهینه‌سازی و بهبود وب‌سایت خود را به‌راحتی انجام دهند. این ابزار به‌عنوان یک منبع رایگان در اختیار کاربران قرار دارد و توانایی بهبود رتبه‌بندی و نمایش بهتر در موتورهای جستجو را به وبمستران ارائه می‌دهد. در مقابل، ابزارهای رایگان به‌ویژه برای کسانی که در حوزه سئو تازه وارد هستند یا بودجه محدودی دارند، می‌توانند گزینه مناسبی باشند. این ابزارها اغلب ویژگی‌های پایه را ارائه می‌دهند که کمک می‌کند تا بخش‌های اساسی سئو را بهبود دهید.

با کمک این ابزار پس از آنکه موضوع مرتبط با کلمه کلیدی را در سایت answer thepublic وارد کردید، تعداد زیادی سوال پیشنهادی در قالب where ،who ،what به شما نشان می‌دهد. بر اساس نتایج این سایت، ایده‌های زیادی برای تولید محتوا مطابق با جست‌وجوی کاربران به دست می‌آید. هرچند که موضوعات پیشنهادی به زبان انگلیسی است، اما با کمی دقت می‌توانید حتی از همان عناوین پیشنهادی برای تولید محتوای فارسی استفاده کنید. Google Search Console، یکی ازکاربردی ترین ابزارهای رایگان برای بهبود سئو است. این ابزار به شما کمک می‎ کند تا سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل ارزیابی و بر روی تجربه ی کاربران نظارت داشته باشید.

اگر به شما بگویند گوگل کتاب آموزش سئو نوشته است آن را نمی‌خوانید؟ شاید باور نکنید ولی گوگل این کتاب را نوشته است. با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می‌شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید. این‌ها فقط کلیاتی از ابزار گوگل آنالیتیکس گوگل است که هرکدام زیرمجموعه‌های کاملی از داده‌ها را در اختیار شما می‌گذارند. در مقاله «راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس» آموزش کامل این ابزار را بخوانید و ریز به ریز با هر بخش آشنا شوید. افرادی که می‌خواهند به قله‌های گوگل صعود کنند، در طی چندین سال باید ده‌ها و چه بسا صدها میلیون تومان برای سئو هزینه کنند.

همانطور که پیش‌تر هم به این نکته اشاره شد، این ابزارها در دو دسته رایگان و پولی، تقسیم‌بندی شده‌اند. بعضی از آن‌ها نیز، ترکیبی از این دو دسته هستند که برای دسترسی به امکانات بیشتر نیاز به پرداخت هزینه دارند. در ادامه به معرفی ابزارهای سئو که می‌توانید برای آنالیز سئو سایت خود از آن‌ها استفاده کنید، می‌پردازیم. پس از اجرای ممیزی، این ابزار همچنین زمینه هایی را پیشنهاد می دهد که می توانید از طریق آنها لینک های داخلی سایت خودتان را بهبود ببخشید. این کار در کسب رتبه و همچنین در  افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو مفید است. این ابزار همچنین به شما امکان می دهد رتبه بندی کلمات کلیدی ارگانیک سایت خود و همچنین افرادی که به شما لینک می دهند (بک لینک های دریافتی) را مشاهده کنید.

به این نکته توجه کنید که هر نوع سایتی مباحث آموزش سئو خاص خود را در زیردسته این 4 بخش دارد. به عنوان مثال،‌ شما باید برای سایت‌های فروشگاهی نسبت به‌ آموزش سئو محصول نیز اقدام کرده و آن را در تک تک صفحات محصول،‌ آرشیو و غیره رعایت کنید. در ادامه می‌خواهیم برحسب نوع و کاربری سایت،‌ چند نکته آموزشی سئو را برای شما ذکر کنیم که می‌توانید همین حالا در پلتفرم‌های خود به کار ببرید. از این رو یادگیری تکنیک‌های مختلف برای ایجاد بک لینک رایگان از اصلی‌ترین نکاتی است که باید در آموزش رایگان سئو با آن آشنا شوید. در متد اول باید ریپورتاژ آگهی را خریداری کرده و سپس در سایت مورد نظر خود، محتوا منتشر کنید و به صفحه‌ی خود لینک دهید. اما روش دوم که بک لینک به روش رایگان است، پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد.

مقایسه دستگاه ها بهترین ویژگی این ابزار بوده و با این ویژگی شما می توانید مشاهده کنید که نتایج در دو دستگاه تلفن همراه مختلف چگونه به نظر می رسند. همانطور که احتمالاً می دانید، نتایج جستجو بسته به اینکه کجا هستید و از چه دستگاهی استفاده می کنید به طرز چشمگیری تغییر می کند، به ویژه برای جستجوهای محلی! این ابزار به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً نتایج چگونه برای کسی که از یک تلفن خاص تقریباً در هر شهر بزرگی در جهان، جستجو می کند، نشان داده می شوند. و اخیراً با بسیاری از ویژگی‌های جدید از جمله پیشنهاد کلمات کلیدی از YouTube، رقابت و فیلتر کردن ارتقا یافته است. این ابزار فوق العاده سئو، سایت شما را با استفاده از یک خزنده مشایه خزنده گوگل می خزند و گزارشی از مشکلات احتمالی (مانند خطاهای هدر HTTP، مشکلات رندر جاوا اسکریپت، HTML متورم و خطاهای خزیدن) ارائه می دهد. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، به‌جای هدف جستجو (Search Intent) از هدف کاربر (User Intent) هم استفاده می‌شود.

سرعت لود صفحات یک سایت روی حفظ بازدیدکنندگان آن اثر زیادی می‌گذارد و یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی است. Google Page Speed Insights یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که آقای اینترنت برای کمک به سایت‌ها برای اطلاع از سرعت خود طراحی کرده است. این ابزار رایگان سرعت صفحه یک سایت را روی دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ بررسی می‌کند. این ابزار پس از آنکه آدرس سایت مورد نظرتان را در آن وارد کردید، به عملکرد لود آن صفحه یا سایت امتیازی از 0 تا 100 می‌دهد. همچنین به شما می‌گوید طبق شاخص‌های مختلف، لود آن سایت دقیقا چقدر طول می‌کشد و پیشنهادهایی نیز برای بهبود سرعت یک صفحه می‌دهد. Majestic اطلاعاتی مفصل از عملکرد صفحات شما به ترتیب اهمیت آن‌ها نیز فراهم می‌کند که باعث بهبود تصمیم‌گیری در جهت به دست آوردن بک لینک‌های موثرتر می‌شود.

گوگل برای فهمیدن این موضوع شروع به شمارش کلمات کلیدی در متن ;vni و اگر این تعداد به اندازه استاندارد بود، تکرار می‌کنم به اندازه استاندارد بود، رتبه خوبی را برای آن در نظر می‌گیرد. هنگامی که کلمه کلیدی را برای صفحه خود در نظر میگیرید، گوگل باید متوجه شود که آیا محتوا نوشته شده مرتبط با کلمه کلیدی است یا خیر. ترفندهای مختلفی برای جذاب کردن عنوان وجود دارند، نظیر استفاده از اعداد، قرار دادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان و غیره. به طور کلی برای این موضوع راهکار های زیادی وجود دارد که در مطالب مقالات seoedu به آن‌ ها اشاره می‌کنیم. از این رو برای آن که بتوان سرعت لود صفحه را افزایش داد، باید این فایل‌ها را کاملا فشرده و تبدیل به یک فایل css و یک فایل js کرد. این امر یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که برای افزایش سرعت سایت در آموزش سئو 0 ت 100 با آن آشنا می‌شوید.

شما با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد سایت خود را بهتر کنید که نتیجه آن تجربه کاربری بهتر و کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است. همچنین مشکلات دسترس‌پذیری سایت خود را متوجه خواهید شد تا افراد با ناتوانی‌های جسمی بهتر به آن دسترسی داشته باشند. مثلا شما می‌توانید با بررسی بخش داده‌های مرتبط با جستجو ببینید که ترافیک سایت شما از چه منابعی (مانند رسانه‌های اجتماعی، گوگل ادز، کلمات کلیدی و غیره) است. همچنین می‌توانید متوجه شوید ترافیک سایت شما در رابطه با چه کلمات کلیدی بیشتر از همه است یا کدام کلمات بازده تبلیغاتی زیادی داشته‌اند. ابزار رایگان ماز لوکال این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش کسب‌وکار آنلاین خود را در کل وب، پایگاه‌های جمع‌آوری داده گوگل و سایر دایرکتوری‌ها برای رتبه‌بندی نتایج جستجوی محلی بررسی کنید. Keyword Explorer بخشی از سایت ماز است که می‌توانید برای پیداکردن ایده‌های محتوایی و کلمات کلیدی مرتبط با هدف جست‌وجوی کاربران پیدا کنید.

به این صورت محتوای مورد نظر کاملا بهینه‌سازی می‌شود و ترافیک بیشتری را برای سایت جذب می‌کند. این ابزار فراتر یک پلتفرم ساده برای کیورد ریسرچ است؛ زیرا به جای ارائه لیستی از کلمات، چرایی جست‌وجوی آن کلمات را به شما نشان می‌دهد. این نوع عملکرد به نویسنده کمک می‌کند محتوایی جذاب‌ و پربازده‌تر را تولید نمایند. Moz Link Explorer داده‌های باارزشی در مورد بک لینک‌ها ارائه می‌دهد که می‌تواند فرایند لینک‌سازی وب‌سایت شما را تسهیل کند. با وارد کردن URL یک وب‌سایت در Moz Link Explorer، اطلاعات دقیقی درباره لینک‌های آن به شما نمایش داده می‌شود.

مثلا اگر عبارت “آموزش سئو از صفر تا صد رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)” را سرچ کنید، همواره نتایج SEOEDU را مشاهده می‌کنید. حال کسانی که به آموزش سئو علاقمند هستند، SEOEDU را با احتمال بیشتری انتخاب می‌کنند و به آن اعتماد دارند. امیدواریم که خسته نشده باشید و تا انتهای این مقاله آموزشی رایگان با آکادمی ژاکت همراه بوده باشید. خب، برای جمع بندی می‌توان نتیجه گرفت که سئو یک فرایند چند مرحله‌ای و مداوم  برای بهینه‌سازی سایت‌ها جهت بهبود رتبه و دیده شدن بیشتر در نتایج جستجوی گوگل است. برای شروع به کار با آنالیتیکس (GA4)، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و نصب ga4 روی سایت خود را انجام دهید. این ابزار از مهمترین ابزارهای رایگان سئو است که یادگیری کامل آن برای شما نسبت به سایر متخصصان سئو وجه تمایز ایجاد می‌کند.

اما در مقابل سایت‌هایی داریم که با خواندن URL آن‌ها به راحتی می‌توانیم محتوا صفحه را حدس بزنیم و از طرفی این urlها، بهتر و راحت‌تر در ذهنمان باقی می‌‌مانند. از این رو بهتر است که به طراحی رابط کاربری برای گوشی همراه بیش از پیش اهمیت داد تا کاربر تجربه بهتری از سایت داشته و از این طریق بتوان رتبه‌ی سایت را در گوگل بهبود داد. واکنش‌گرا بودن سایت بدین معناست که این پلتفرم برای تمامی دستگاه‌های موجود نظیر لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه و … طراحی شده است. در نتیجه کاربر از دستگاه‌‌های مختلف برای مشاهده سایت و دسترسی به امکانات آن مشکلی نخواهد داشت. با این روش صفحات مهم سایت ما با سرعت بیشتری در نتایج سرچ گوگل قرار گرفته و کراول باجت مدیریت می‌شود. برای مشخص کردن مسیر حرکت خزنده‌های گوگل باید از فایل Robots.txt استفاده شود.

یکی از بزرگ‌ترین خطرات استفاده از PBN، احتمال شناسایی شدن توسط الگوریتم‌های گوگل است. گوگل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه، از جمله PBN، دارد. برای درک بهتر و کامل‌تر از هرم سئو تقی مولوی، توصیه می‌شود به منابع اصلی و مطالب ارائه شده توسط ایشان مراجعه کنید. وبسیما، در کنار دیگر شرکت‌های فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ، یکی از مجموعه‌هایی است که خدمات معتبر و قابل‌اعتمادی در این زمینه ارائه می‌کند و جایگاه خوبی در میان شرکت‌های سئو دارد. هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

شما می ‌توانید از این ابزار برای بررسی و رفع مشکلات فنی وبسایت خود، مشاهده داده‌های مهم SEO مانند کلیک ها، ایمپرشن ها و موقعیت صفحات خودتان در رتبه بندی، ارسال نقشه های سایت و موارد دیگر استفاده کنید. بک‌لینک به لینکی گفته می‌شود که از یک سایت دیگر به سایت شما اشاره می‌کند. این لینک‌ها در دنیای سئو مانند رأی‌هایی هستند که به سایت شما اعتبار می‌دهند. این لینک نه‌تنها باعث می‌شود کاربران آن سایت‌ها به سایت شما بیایند، بلکه گوگل نیز این لینک را به‌عنوان رأی اعتماد تلقی می‌کند. در واقع PBN گروهی از سایت‌ها هستند که برای ساخت بک‌لینک و کمک به بالا بردن رتبه یک سایت در گوگل استفاده می‌شود.

اگر سرعت بارگذاری صفحه چیزی بیش از 5 ثانیه طول بکشد، باعث آزردگی کاربر شده و ممکن است از سایت خارج شود. به کمک این ابزار رایگان سئو به‌‎راحتی می‌توانید رتبه سایت در سرعت بارگذاری را مشاهده و بررسی کنید. Google PageSpeed ​​InsightsT، یک ابزار تحلیل عملکرد وب است که توسط گوگل ارائه شده است. سرعت و عملکرد صفحات وب را در دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه ارزیابی می کند و توصیه هایی را برای بهینه سازی زمان بارگذاری و بهبود تجربه کاربر ارائه می دهد. Open Site Explorer (OSE)، یکی از ابزارهای سئو بود که توسط شرکت مشهوری به نام MOZ ارائه شد.

با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های ارائه‌شده توسط این ابزار، می‌توانید استراتژی لینک‌سازی خود را بهبود بخشید و به رشد ترافیک و رتبه‌بندی سایت خود کمک کنید. ابزار Lighthouse برای ارزیابی عملکرد، بهینه‌سازی برای موبایل، سرعت بارگذاری و استانداردهای سئو است. وبمستران می‌توانند با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مختلف وب‌سایت، امتیازدهی و بازخوردهای ارزشمند، بهبودهای لازم را انجام دهند. از ابزار Lighthouse می‌توان برای بهبود سرعت بارگذاری، بهینه‌سازی تجربه کاربری و اجرای استانداردهای سئو استفاده کرد. Google Mobile-Friendly Test Tool، ابزاری ارزشمند از گوگل است که به وبمستران کمک می‌کند تا سایت‌ها و صفحات خود را برای سازگاری با دستگاه‌های موبایل بررسی کنند. این ابزار با ارائه تحلیل‌های دقیق، به وبمستران این امکان را می‌دهد تا مطمئن شوند وب‌سایت‌ها به‌طور بهینه در دستگاه‌های موبایل نمایش داده می‌شوند.

نقشه سایت یک فایل XML است که تمام محتوای ضروری وب سایت شما را فهرست می کند. هر صفحه یا فایلی که می خواهید در موتورهای جستجو ظاهر شود باید در نقشه سایت شما باشد. بر اساس یک نظرسنجی از کاربران یوتیوب توسط مَت دیگیتی (Mat Diggiti)، 68% از کاربران از ابزارهای هوش مصنوعی برای سئو و تولید محتوا استفاده می‌کنند. الکسا اینترنت قویترین سیستم رتبه بندی جهانی در زمینه بررسی آمار بازدید در اینترنت است که با استفاده از اطلاعات ترافیکی سایت ها، آنها را به ترتیب محبوبیت شان رتبه بندی می کند. شما می توانید از طریق جستجو در الکسا، رتبه بندی سایت های اینترنتی را بر اساس کلمه کلیدی، زمینه فعالیت و بازدیدکنندگان آن بررسی کنید.

در این مقاله 17 ابزار رایگان سئو و بهینه‌سازی سایت که رایگان و پرکاربرد است را به شما معرفی می‌کنیم؛ سعی ما بر این بوده  ابزارها تمامی بخش‌های سئو را پوشش داده باشد. این ابزار، تحلیل رتبه کلمات کلیدی سایت را با امکاناتی نظیر میانگین رتبه، صعود یا سقوط کلمات کلیدی و توزیع کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. نمودارهای متنوع نیز در اختیار شما قرار می‌گیرند که اطلاعات را به‌صورت واضح و گویا نشان می‌دهند. علاوه بر این، امکان مقایسه رتبه سایت با رقبا و رصد روزانه رتبه سایت رقبا نیز از مزایای این ابزار است. ابزار ایرانی KwRank با امکانات متنوعی برای بررسی رتبه سایت در کلمات کلیدی همراه شماست. با KwRank، می‌توانید رتبه سایت خود را در هر کشور و شهر مشاهده کرده و تغییرات رتبه در موبایل و دسکتاپ را نیز پیگیری کنید.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/