بهینه سازی سایت برای Customer Journey Optimization
۱۰ ترفند ساده برای بهینهسازی وبسایت راکت
به این منظور میتوانید ردیابی نرخ تبدیل (Conversion Tracking) وA/B Test صفحه فرود را در دستور کار خود قرار دهید. بدین ترتیب به مرور خواهید دانست که منابع بازاریابی خود را کجا متمرکز کنید تا افراد بیشتری مانند آنها شما را پیدا کنند. شخصی سازی تجربه مشتری فرآیندی است که در آن، تجربه مشتری با توجه به نیازها، خواسته ها و علایق هر فرد متناسب سازی می شود. این کار با استفاده از داده های مربوط به رفتار، تعاملات و خریدهای مشتری انجام می شود. بهینه سازی مشتری یک سرمایه گذاری ارزشمند برای کسب و کارها است که می تواند منافع متعددی را برای آنها به ارمغان بیاورد.
از وقتی یک محصول به مشتری احتمالی معرفی میشود، سفر مشتری شروع شده و تا زمانی که خرید خود را نهایی کند، این سفر ادامه دارد. بوم نقشه سفر مشتری یک راه ساده برای تحقیق و نقشه برداری از اهداف، دستاوردها و دردسرهای سفر مشتری است. بوم به بوم ارزش پیشنهادی ایجاد شده توسط الکساندر اوستروالدر و ایو پیگنور پیوند دارد. دو مفهوم قدرتمند در تجارت امروزی، مدل سازی کسب و کار و طراحی تجربه مشتری هستند. بوم سفر مشتری این دو را به هم پیوند می دهد و به اتحاد ایده ها و کار شما کمک می کند.
A/B تست یا Split Testing یک روش تجربی برای مقایسه دو یا چند نسخه از یک عنصر مانند صفحه وب، ایمیل، تبلیغات و … است. در این روش، نسخه های مختلف عنصر به گروه های مختلف از مخاطبان نمایش داده می شود و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه می شود. با گذشت زمان دادههای پایگاه داده افزایش مییابد و افزایش دادهها به مرور موجب کند شدن سایت میشود برای جلوگیری از سنگین شدن پایگاه داده باید برخی موارد را انجام داد. با استفاده از ابزار سئو کبوتر با یک تیر دو نشان میزنید؛ هم یک بزار سئو حرفهای و تخصصی به زبان فارسی دارید و هم ابزاری برای مدیریت پروژه. قطعا پرداخت کل هزینه به صورت یکجا انجام نمیشود چون ممکن است برای مشتری سخت باشد. پس در هنگام عقد قرارداد از مشتری بخواهید که هزینه کل را در چند مرحله بودجهبندی کند.
بهینهسازی وبسایت برای بهبود سئو و نرخ تبدیل، نیازمند فهمیدن تجربه کاربر در سایت شما است. بدین منظور باید بفهمید که کاربران چطور با وبسایتتان ارتباط برقرار میکنند، چقدر بر روی دکمههای فراخوانی به عمل (کال تو اکشن) کلیک میکنند و در کل، وقتی در وبسایت شما هستند چگونه از آن استفاده میکنند. بعد از اینکه کاربر در لیست ایمیل شما ثبتنام کرد میتوانید ایمیلهای حاوی کد تخفیف، یا بعضی مشوقها برای برگشت دوباره به وبسایت برای وی ارسال کنید. یا اینکه آز آنها بخواهید در شبکههای اجتماعی، شما را دنبال کنند، مقالات بلاگ وبسایت را مطالعه کنند و یا از صفحات محصول بازدید کنند. طراحی سایت بهینه با ارائه تجربه کاربری خوب، به افزایش اعتماد کاربران کمک میکند. طراحی سفارشی سفر مشتری در CRM به برندها این امکان را میدهد که تعاملات مشتریان را به شکلی مناسبتر و شخصیتر مدیریت کنند.
سرمایهگذاری روی ارگانیک وبسایت، بهنوعی مانند یک سرمایهگذاری بلندمدت و همیشگی است که نتایج آن طبیعتاً نیازمند زمان بیشتر بوده اما ماندگاری بیشتر با نرخ تبدیل بیشتر به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که امروزه بیشتر کسب و کارها به دنبال تولید محتوای منحصربهفرد و باکیفیت با هدف کسب رتبه سایت در گوگل هستند. سایت شما که به خرید و فروش موبایل مرتبط است، در این زمینه یک محتوای بسیار خوب و جامع تهیه و منتشر کرده است. کاربری که با محتوا جذب شود، بیشتر به شما اعتماد میکند نسبت به کاربری که از راه تبلیغات جذب کردهاید. در قرن 21 به لطف ضریب نفوذ اینترنت در میان کاربران، تقریباً کمتر کسی را میتوان یافت که از موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصول یا خدمتی که خواهان آن است، استفاده نکند.
درواقع 80% از شرکتها بهطور ویژه براساس تجربه مشتری به رقابت میپردازند. مشتریان در مرحله بررسی میخواهند ویژگیهای محصول یا خدمات را بسنجند. آنها بهشدت روی حل مشکلات و نیازشان تمرکز دارند و محتوای ارائهشده از سوی شما الزاما منجر به فروش نمیشود. در مرحله بررسی، کسبوکارها باید راهحل و محصول خود را بهعنوان جایگزین بهتر معرفی کنند. در مرحله آگاهی، مخاطبان هدف شما تازه از برند، محصولات و کسبوکارتان آگاه میشوند.
برای اینکه مشتری سئو درک بهتری از روند انجام پروژه داشته باشد، بهتر است در همان ابتدای کار، یک پلن و طرح کلی برای انجام پروژه سئوی سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو ارائه دهید. سئو قبل از اینکه فروش یا تبدیلی اتفاق بیفته، برای سفر مصرفکننده خیلی مهمه. وقتی یه نفر دنبال راه حلی برای یه مشکله، معمولاً یه موتور جستجو یا جستجوی یوتیوب انجام میده. اگر بخواهید قیف فروش را برای کسی معنی کنید، احتمالا مفهومی مشابه با آنچه به عنوان سفر مشتری ارائه کردهایم خواهید گفت. اما این دو مفهوم تفاوتهای بسیار کوچکی با یکدیگر دارند.قبل از آنکه بخواهیم دباره تفاوت قیف فروش با سفر مشتری صحبت کنیم، لازم است با مفهوم قیف فروش آشنا شوید. قیف فروش فرایندی است که یک بازدیدکننده را به مشتری تبدیل میکند و احتمالا میگویید این که همان سفر مشتری است.
همانطور که در بخش قبلی مقاله گفته شد، با افزایش روزافزون کاربران موبایلی، توجه و حساسیت گوگل به سئوی موبایل هم بیشتر شده است. این یعنی باید برای بهبود سئو سایت خود در موبایل و دسکتاپ، باید بهینهسازی موبایل را به عنوان بخشی بسیار کلیدی و مهم در آموزش بهینه سازی وب سایت خود در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که این قسمت یکی از مهمترین مراحل تدوین نقشه سفر مشتری است، زیرا اطلاعات گرانبهایی از رفتار کاربران و نحوه تعامل آنها با سایت شما در اختیار میگذارد. برای مثال اگر کاربران سایت از نقاط تماسی کمتر از آنچه انتظار میرود، استفاده کنند، ممکن است به این معنا باشد که سایت شما به خوبی آنها را درگیر نمیکند. یا اگر کاربران از نقاط تماسی بیشتر از حد انتظار استفاده میکنند، احتمالا به این معنا است که سایت شما زیاد پیچیده است. برای آنکه بتوانید به خوبی بفروشید، به مشتریانی خوشحال و وفادار نیاز دارید.
شما میتوانید چند کلمهی کلیدی را به منظور مهم نشان دادن بزرگتر کنید. مراقب باشید چون این کار میتواند به ارزش و اهمیت محتوای شما آسیب برساند. بهینهسازی تنها زمانی تاثیرگذار است که شما از محتوایی باکیفیت و خاص استفاده کنید. این محتوای باکیفیت باید حاوی کلماتی کلیدی باشد که عنوان پست را برجسته میکنند. براساس این کلمات کلیدی، وبسایت شما در زمان رتبهبندی بسیار سود خواهد برد. از کلمات کلیدی به طور عاقلانه استفاده کنید، زیرا در درجهی اول شما هنوز باید محتوای خود را مختص مخاطبان نگه دارید.
برای تشویق مشتریان به وفاداری، استراتژیهایی مثل اطلاعرسانی اخبار کسبوکارتان را به شیوه منظم از طریق ایمیل، ارائه کوپنها و پیشنهادهای فروش، عضویت در انجمنهای باشگاه مشتریان و… امتحان کنید. نقاط تماس مکانهایی هستند که کاربران میتوانند با سایت شما تعامل برقرار کنند. با کمک ابزارهای موجود میتوانید نقاط تماسی که کاربران فعلی سایت را درگیر میکنند، پیدا کنید. علاوه بر این باید نقاط تماس احتمالی را که فکر میکنید در صورت وجود، باعث تعامل با کاربران میشوند، پیدا کنید. درواقع شما باید با کمک نظرسنجی بازخورد مشتریان از محصولاتتان را دریافت کنید. هر چقدر این قسمت از سفر مشتری بهینهتر باشد، نرخ تبدیل (Conversion Rate) شما بالاتر خواهد بود.
در این مقاله با روشهای مختلف نقشه سفر مشتری آشنا خواهید شد تا تجربه بهتری برای مشتریان از ارتباط با کسبوکارتان بسازید. هرچه مشتری تجربه خوب و بهیادماندنیتری از خرید محصولات یا خدمات شما داشته باشد، شما هم به بخش بیشتری از اهداف تجاری خود خواهید رسید. نقشه سفر مشتری قرار است با همه قسمتهای کسبوکار شما سروکار داشته باشد. به همین دلیل همه منابعی که تجربه مشتریان را میسازند، در آن برجسته میشود. از اینرو باید لیستی از منابع موجود و منابعی که نیاز دارید، تهیه کنید. برای مثال ممکن است قسمت پشتیبانی از مشتریان شما ابزارهای لازم برای پاسخگویی آنلاین به مشتریان را نداشته باشد.
تفاوتهای این دو مفهوم بسیار ظریف و کوچک است، اما جزییات موجود در سفر مشتری بیشتر از قیف فروش یا همان sale funnel خواهد بود. بهعنوان مثال، مشتری دنبال چوب ماهیگیری میگردد و پستهایی درباره نحوه ساخت آنها میخواند. در این شرایط کاربر انگیزهها و سوالات بسیار متفاوتی خواهد داشت با زمانی که بعدا مشخصات و هزینه انواع چوب ماهیگیری را با هم مقایسه میکند. برای مثال تبلیغ در فیسبوک، ارسال ایمیل یا ساخت ربات گفتگوی سایت هریک کانالهای ارتباطی با مشتریان هستند. اقدامات، انگیزهها، سوالات و نقاط درد مشتری در هر مرحله و در هر کانال ارتباطی متفاوت است. مرحله خرید را مرحله تصمیمگیری هم مینامند؛ چون در این مرحله مخاطبان هدف آماده تصمیمگیری برای خرید هستند.
شرکت کیان پرداز هوشمند با ارائه خدمات جامع در زمینه پیادهسازی و پشتیبانی سیستمهای CRM، به کسبوکارها کمک میکند تا فرآیندهای CRM خود را بهینهسازی کنند و از این سیستم برای بهبود تجربه مشتری بهرهمند شوند. این شرکت با ارائه مشاوره تخصصی و پشتیبانی در طول فرآیند پیادهسازی، اطمینان میدهد که سیستم CRM با نیازهای خاص هر کسبوکار سازگاری کامل داشته باشد. یک سایت با ناوبری ساده به کاربران کمک میکند تا به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. استفاده از منوهای ساده و منظم، لینکهای داخلی مناسب و دستهبندیهای مشخص به کاربران اجازه میدهد به سرعت به بخشهای مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. ناوبری مناسب میتواند نرخ خروج از سایت را کاهش داده و مدت زمان حضور کاربران در سایت را افزایش دهد (Moreno & Velazquez, 2023).
بوم نقشه سفر مشتری فرصتی را برای گرفتن نقل قول ها و عبارات انسانی از مشتریان واقعی در طول تحقیق شما فراهم می کند. این یک روش ساده و قابل درک برای کشف توسعه ارزش است و به طور منظم به بوم پیشنهاد ارزش و بوم بازاریابی رشد پیوند می دهد. در هر مرحله از سفر مشتری به بازدید کنندگان خود، اطلاعات مورد نیاز آنها را ارائه دهید. درک این سفر مشتری، سبب می شود بینشی از رفتار خرید مشتریان به دست آورید تا بتوانید استراتژی بازاریابی خود را بهبود ببخشید. همچنین ممکن است به قدری از خدمات ارائه شده توسط شما راضی باشند که شما را دیگران معرفی کنند.
بهعنوان مثال، اگر شخصی در گوگل دنبال خرید خودکار ویژه برای افراد چپدست باشد، سفر مشتری او زمانی آغاز میشود که برای اولین بار از قلم اختصاصی افراد چپدست برند شما مطلع شود. با درک و تسلط بر این مفهوم، میتوانید به طراحی سفر مشتری بپردازید که منجر به ساخت روابط بهتر و طولانیمدت با مشتری و القای حس وفاداری در آنها میشود. تفاوت اساسی که بین سفر مشتری و قیف فروش وجود دارد، کارکرد آنها است. برخی از مراحل ممکن است به سادگی شامل دو تجربه باشد، برخی دیگر ممکن است بسیار طولانی تر باشند. اگر نیاز به تجربه طولانیتری دارید، میتوانید به سادگی دو بوم سفر مشتری را در کنار هم سنجاق کنید تا به شما کمک کند.
بهترین استراتژیهای لینک بیلدینگ را در مقالهای با عنوان «آموزش سئو خارجی سایت (Off-Page Seo) با 10 استراتژی موثر لینکسازی» آموزش دادهایم. این اصطلاح برای توصیف اینکه یه مصرفکننده چطور با برند شما آشنا میشه و در طول قیف فروش (purchase funnel) باهاش تعامل میکنه، استفاده میشه. طراحی مینیمالیستی به معنای حذف عناصر غیرضروری و تمرکز بر عناصر اصلی و مهم است. این نوع طراحی باعث میشود که کاربران کمتر دچار سردرگمی شوند و به راحتی به محتواهای اصلی دسترسی پیدا کنند. همچنین، طراحی مینیمالیستی در بهبود سرعت بارگذاری سایت و کاهش پیچیدگیهای طراحی کمک شایانی میکند (Chen & Lin, 2021). علاوه بر اصول ذکر شده، استفاده از تکنیکهای بهینهسازی خاص میتواند طراحی سایت را بهبود بخشد و تجربه کاربری را ارتقا دهد.
ممکنه از قبل اونجا باشه ولی اونقدر عمیق مخفی شده که کاربرها نمیتونن از سیستمهای ناوبریتون پیداش کنن. JP Sherman از Red Hat یه سخنرانی خیلی آموزنده تو Search Y Paris در فوریه 2020 داشت دربارهی استفادهی موثرتر از جستجوی سایت برای فهمیدن قصد مصرفکنندههاتون. جستجوهایی که تو سایت شما انجام میشه یه معدن طلا از اطلاعات دربارهی چیزهایی هستند که مخاطبتون بهش علاقه داره، ولی نمیتونه تو سایتتون پیدا کنه. مثلاً، نگاه کردن به یه انجمن صنعتی میتونه به شما درکی بده از اینکه مصرفکنندهها به چی علاقه دارن و به چه اطلاعاتی خوب واکنش نشون میدن. اگه جستجوی ارگانیک اغلب بعد از یه کانال دیگه تو مسیر تبدیل میاد، بیشتر به کانال قبلی نگاه کنید. مثلاً، “نوزاد بادوم زمینی” میتونسته (و شاید داشته) یه صفحه تو سایت Planters داشته باشه که کسایی رو که کنجکاو این شخصیت هستن با برند Planters آشنا کنه.
در مرحله آخر، مشتریان آنقدر از محصولات و خدمات شما رضایت دارند که این موضوع را با دوستان و خانواده خود بهاشتراک میگذارند. این مرحله یک گام فراتر از حفظ مشتری است؛ زیرا مشتری علاوهبر خرید، افراد دیگر را هم بهطور داوطلبانه تشویق به خرید میکند. این دعوت معمولا از طریق ارسال پیام به شماره موبایل یا نشانی ایمیل (لید) انجام میشود. هرچه آگاهی مخاطب از کسبوکار و برندتان بیشتر باشد، احتمال به نتیجه رسیدن این لیدها هم بیشتر خواهد بود. مراحل سفر مشتری با گامهایی که در مسیر سفر خریدار برمیدارید، تفاوتهای واضحی دارد.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. با تحلیل این داده ها، می توانید درک عمیق تری از نیازها، خواسته ها و علایق هر مشتری پیدا کنید و تجربه ای متناسب با آنها ارائه دهید. پرسونا مشتری یک شخصیت فرضی است که بر اساس داده های واقعی مشتریان ایجاد می شود. پرسونا مشتری به شما کمک می کند تا تصویری واضح از مشتریان خود داشته باشید و نیازها، خواسته ها و چالش های آنها را بهتر درک کنید. تایمر شمارش معکوس یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد حس فوریت در کاربران است. این تایمرها بهطور مستقیم با تکنیک FOMO کار میکنند و کاربران را به انجام سریعتر اقدامات تشویق میکنند.
شاید بپرسید چرا تجربه مثبت مشتریان از انتخاب کسبوکار شما اهمیت دارد. هرچه مشتریان از تعامل با برندتان راضیتر باشند، اعتمادشان به شما و تجارتتان هم بیشتر میشود. این موضوع به معنی جذب مشتریان بیشتر و حفظ وفاداری مشتریان فعلی است. سفر مشتری در مورد تحقیق محصول نیست – این یک اشتباه رایج یا لنزی است که مردم به دنیا نگاه می کنند. هدف شما این است که به آنچه افراد در یک زمینه خاص انجام می دهند، فکر می کنند و احساس می کنند نگاه کنید.
تفاوت مدیران یا متخصصین موفق سئو با سئوکارهای مبتدی یا ناموفق در حل این چالشها است. البته شما میتوانید از ابزارهای سئو هم برای مدیریت پروژه استفاده کنید. مثلا ابزار سئو کبوتر که یک ابزار ایرانی است، یک پنل اختصاصی برای اضافه کردن چند مدیر یا اعضای گروه سئو و تخصیص وظایف به آنها دارد. بنابراین، وقتی یکی از اعضای تیم به وظیفهاش به موقع عمل نمیکند، کار سئو لنگ میماند. مثلا اگر مشتری در تامین منابع انسانی یا انجام وظایف خود تاخیر داشته باشد، پروژه عقب میافتد.
یا مثلا اگر منابع مالی لازم برای خرید ابزارهای سئو، پلاگینهای جدید یا بروز رسانی افزونهها به تاخیر بیافتد، ممکن است عملکرد سئوی سایت متناسب با الگوریتمهای جدید گوگل ارتقاء پیدا نکند. مثلا اگر نمیتوانید در مدت زمان مشخصی، برای چند کیورد در سایت مدنظر به رتبه اول سرپ گوگل برسید، همان اول و به صورت شفاف آن را بیان کنید و یا تعداد کیوردهای هدف را کمتر کنید. این عدم آشنایی چالشها و مشکلاتی برای شما ایجاد میکند که باید آنها را جدی بگیرید. من در ادامه به 7 مورد از این چالشها اشاره میکنم و راهکارهایی هم برای حل آنها ارائه میدهم. مشتری شما ممکن است هیچ دانشی از سئو نداشته باشد و به همین دلیل با سختی کار شما، زمان مورد نیاز برای انجام پروژه، بودجه لازم، و سایر فاکتورهای موردنیاز پروژه آشنا نباشد. با استفاده درست از این نکات میتوانید در رتبهبندی وبسایت خود تاثیر بسزایی داشته باشید.
نقشه سفر مشتری نمایشی بصری از هر قدمی است که مشتری شما از مرحله آگاهی از برند تا تبدیل به یک طرفدار برند برمیدارد. شما میتوانید سوالات رایج مشتریان را در هر مرحله از سفر مشتری کنکاش کنید. با پیادهسازی تکنیک مهندسی معکوس در پرسشهای رایج مشتریها به خلق محتوایی مفید برای کسبوکارتان بپردازید. انگیزههای یک فرد در هر مرحله از سفر مشتری تغییر میکند و شما باید در نقشه سفر مشتری آن را درنظر بگیرید. کلید مرحله نگهداری مشتری، حفظ روابط مثبت و جذاب میان برند شما و مشتریانش است.
با این کار امکان کارکردن روی مراحل مختلف سفر توسط همه کارمندان و تقسیم وظایف وجود دارد. سفر مشتری مسیری است که مشتری از اولین آشنایی با برند شما تا تبدیل شدن به یک مشتری وفادار طی می کند. درک سفر مشتری به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت تجربه مشتری را شناسایی کنید و راهکارهای مناسب برای بهبود آن ارائه دهید. طراحی یک لندینگ پیج تنها نیمی از نبرد است؛ نیمی دیگر به بهینهسازی آن برای افزایش نرخ تبدیل برمیگردد. بهینهسازی لندینگ پیج به مجموعه اقداماتی گفته میشود که باعث میشود کاربر راحتتر به سمت انجام هدف شما حرکت کند و درصد بیشتری از بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری شوند.
به همین دلیل نرخ تبدیل چنین کاربران در مقایسه با کاربران دیگر بیشتر است و میتوانید با پیشنهاداتی، آنها را به مشتریان و البته عاشق برند خود تبدیل کنید. ابزارهای شبیه Ubersuggest به شما کمک میکنند تا کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کارتان را پیدا کنید. از این سرویس میتوانید استفاده کنید تا کلمات کلیدی طولانی (Long-tail) را که دقیقاً با نیاز مشتری یا کاربر همسو است پیدا کنید. به این فکر کنید که چرا آنها دنبال این کلمه کلیدی خاص هستند و میخواهند از محتوای شما چه چیزی به دست آورند. این وبسایت، لیستی از کلمات کلیدی که به روشهای متفاوتی فیلتر شدهاند را به شما نشان میدهد. هدف شما کلمات کلیدی دنبالهدار است که میتوانید از آنها برای جذب کاربران هدفمند استفاده کنید.
باید اطمینان حاصل کنید که سرعت بارگذاری وبسایت بر روی دستگاههای موبایل و دسکتاپ بالا است و به حد کافی بکلینک دریافت کردهاید (البته بکلینک باکیفیت و نه هر بکلینکی از وبسایتهایی که بیکیفیت هستند). بکلینکها به لینکهایی گفته میشوند که سایر وبسایتها به وبسایت شما داده میشود. بکلینک اگر از وبسایت باکیفیت و معتبری باشد، این پیام را به گوگل میفرستد که وبسایت شما یک وبسایت معتبر و باارزش است. به همین دلیل استفاده از استراتژی جذب بکلینکهای باکیفیت باعث بهبود سئوی وبسایت و صفحات آن میشود. آشنا شدن با چیزهایی که مخاطبتون دربارهش حرف میزنه میتونه خیلی کمک کنه که مطمئن بشید تو مراحل مختلف سفر مصرفکننده محتوای درست رو ارائه میدید. سئو یه نقطه تماس رایج برای مصرفکنندههایی هست که دنبال پشتیبانی بعد از خرید از برند مورد نظرشون هستن.
تجربه کاربری (User Experience یا UX) به تمام تعاملات کاربر با یک وبسایت اشاره دارد و طراحی سایت بهینه شامل فرایندهای ایجاد ساختار، طراحی و بهبود عملکرد سایت برای ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران است. امروزه، انتظارات کاربران از وبسایتها بیشتر شده است و سرعت بارگذاری، دسترسیپذیری و سهولت در استفاده اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از کسبوکارها در بازاریابی چندکاناله سرمایهگذاری میکنند؛ اما همه این راههای ارتباطی با مخاطب ارزشمند نیستند. با تمرکز بر نقشه سفر مشتری، خواهید آموخت کدام راه ارتباطی برای فروش محصولات موثرتر است. این مساله به کمک کسبوکارها میآید تا فقط با تمرکز بر مؤثرترین کانالها و پلتفرمها، در زمان و هزینه خود صرفهجویی کنند.
اگه جستجوهای رایجی مثل “آیا رژیم گیاهی سالمه” وجود داره، به عنوان یه فروشندهی غذای گیاهی باید به این موضوع تو سایتتون بپردازید. بیا یه نفر رو در نظر بگیریم که دنبال راههایی برای کاهش ردپای کربنه. یه وبسایت که محصولات گیاهی میفروشه، ممکنه یه صفحه داشته باشه که به این سوال جواب میده. تجربه کاربری همه موارد در مورد احساسات، افکار و نظرات یک فرد در طول و پس از تعامل با یک وب سایت، محصول آنلاین و… است. این مفهوم به خودی خود ساده به نظر میرسد، اما گفتن آن آسانتر از انجام آن است.
به نظر شما کاربر از خواندن چنین متنی چه احساس پیدا میکند؟ قطعاً خواندن محتوایی به این شکل، رضایت کاربر را جلب نمیکند و البته گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست. پس کیفیت را فدای بمباران کلمه کلیدی نکنید؛ همیشه خودتان را جای کاربر قرار دهید. کلمه کلیدی و مترادفهای آن (کلمات کلیدی LSI) را در کل متن، زیرعنوان و آلت (alt) تصاویر نیز پخش کنید تا گوگل به خوبی بفهمد که این محتوا درباره چیست و در باره چه چیزی صحبت میکند. بعد از چند روز یک کد تخفیف همراه با تصاویر بهترین کفشهای وبسایت را برای او ارسال میکنید. مشتری میفهمد که شما نیازهای او را شناختهاید و این کد تخفیف هم احتمال خرید او را بسیار بالا میبرد. تو مرحلهی بررسی، مهمه که محتوای وبسایت شما به نگرانیها یا موانع تبدیلی که خریدارهاتون ممکنه داشته باشن، بپردازه.
این استراتژی باید با استفاده بیشتر از محصولات یا سرویس های برند، بر ایجاد یک تجربه مثبت برای مصرف کنندگان کار کند. نکته کلیدی و مهم برای موفق شدن، ایجاد یک تجربه عالی برای مشتریان (CX) است. CX باید نیازی های مصرف کنندگان را برآورده کند و از انتظارات آنها فراتر برود. تنها با ارائه محتوای عالی و استثنایی در مورد محصولات و خدمات که نیازهای کاربران را برطرف میکند، می توانید به این دستاوردها دست یابید. همون روشهایی که ما رو تو سئو برای گوگل و بینگ موثر میکنه، میتونه تو عملکرد جستجوی داخلی سایتمون هم استفاده بشه تا کشف محتوا توسط کاربر رو بهبود بده.
اما سفر مشتری در واقع نشاندهنده این مسیر است و آن مسیری را نشان میدهد که شخص اول علاقهمند به کسبوکار شماست و در نهایت، تبدیل به مشتری میشود. اگر با مفهوم نقاط درد (Pain point) آشنا باشید، نقشه سفر مشتری به شما کمک خواهد کرد که بتوانید نقاط درد مشتریان خود را از بین ببرید. عبارت «نقاط درد» به مفهوم مسئله یا مسائلی است که مشتریان بالقوه شما با آنها در بازار مواجه شدهاند و اگر بتوانید این مسائل را حل کنید، مزیت رقابتی پیدا کردهاید. اگر لیدها نمیتوانند از مخاطب هدف، مشتری بسازند، از وجود مشکلی در محصول یا خللی در تجربه خرید از برند شما خبر میدهند. آگاهی از سفر مشتری میتواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به محصولات یا خدمات خود را قبل تبدیل به یک مشکل گرانتر برطرف کنید. آگاهی از سفر مشتری به روشنکردن انتظارات و نیازهای مخاطب هدف شما کمک میکند.
نقشهبرداری دقیق از سفر مشتریان میتواند به شما کمک کند با تنظیم و شخصیسازی راههای ارتباطی با مخاطبان، نرخ تبدیل مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل افزایش دهید. دراینصورت قادر خواهید بود به مخاطبانتان چیزی را ارائه دهید که دقیقا به آن نیاز دارند. به طور کلی باید به طراحی نقشه سفر مشتری و درک هر مرحله از آن به چشم کلید موفقیت کسبوکار نگاه کنید. پس از خواندن این مقاله از پرمون به درک بهتری از تجربه سفر مشتری خواهید رسید. اما در کنار این موضوع باید توجه داشته باشید که درک سفر مشتری به تنهایی کافی نیست، بلکه باید بتوانید آن را با یک طراحی تصویری ارائه دهید.
یکی از مشخصههای کلیدی رویکرد طراحی، تأکید بر تکرار است – با تلاشهای کوچک و کمهزینه شروع میشود و فرآیند را در طول مسیر تطبیق میدهد. اگر محتوای ارزشمندی را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده و عکسهایی با کیفیت و بامزه همراه با توضیحاتی مفید ارائه داده باشید، کاربران به احتمال زیاد به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. با استفاده از داده های مربوط به تاریخچه خرید و رفتار هر مشتری، می توانید پیشنهادات و تخفیف های متناسب با نیاز او ارائه دهید. این کار احتمال خرید مشتری را افزایش می دهد و رضایت او را از برند شما بیشتر می کند. با استفاده از این ابزارها و منابع می توانید سفر مشتری خود را به طور مداوم بهبود ببخشید و تجربه ای عالی برای مشتریان خود رقم بزنید. شهادتنامهها و تاییدات اجتماعی نقش مهمی در افزایش اعتماد کاربر به لندینگ پیج شما دارند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری